Koen Broucke, Tielenheide, 2017, acrylverf op papier
Koen Broucke, Tielenheide, 2017, acrylverf op papier

Symposium ‘Manen en laarzen. Bijzondere verschijningen tijdens Turnhoutse veldslagen’ (27/1/2018)

Naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Manen en laarzen, Bijzondere verschijningen tijdens Turnhoutse veldslagen van Koen Broucke in het Taxandriamuseum (coproductie: de Warande) wordt in de Tuinzaal van de Warande een symposium georganiseerd waarin enkele van de thema’s uit de tentoonstelling, zoals historische reconstructie, historische fascinatie, historische methode en historische verbeelding toegespitst op alternatieve onderzoeken van slagvelden worden uitgediept.

Start: 13u30

Welkomstwoord door Annelies Nagels (Warande)

Inleiding door Koen Broucke: Het sneeuwwitje effect op slagvelden.

Hierin brengt hij verslag uit van de ontstaansgeschiedenis van de tentoonstelling. Wandelen en tekenen staan centraal. Het ene inspireert het andere en omgekeerd. Zijn beiden gelijktijdig mogelijk?

Tom Van Imschoot: De geluksbuidel van de geschiedenis. Over fascinatie en historische ervaring.

Hoe kan de fascinatie die kunst soms opwekt een zoeklicht in de geschiedenis zijn? Hoe verhoudt artistieke fictie zich tot historische realiteit en de studie daarvan? Van Imschoot graaft in het slagveld van de geschiedenis op zoek naar antwoorden en hij verbindt een bekroonde roman van Michon, een video van Francis Alÿs en een film van Duras en Resnais.

Tom Van Imschoot is docent literatuur en essayistiek aan LUCA School of Arts, Beeldende Kunst Gent en Audiovisuele Kunst Brussel.

Erik Swart: Schurk of slachtoffer? Beelden van de gewone soldaat rond 1600.

Het beeld van de vroegmoderne gewone soldaten is negatief. Het waren buitenstaanders die hen doorgaans schetsten als gewelddadige vreemdelingen, die namen wat ze wilden wanneer het hen uitkwam. Zelf zullen de soldaten het niet zo gezien hebben en er valt ook iets voor te zeggen om hen te zien als slecht betaalde proletariërs, hongerig en ellendig.

Erik Swart studeerde Geschiedenis te Groningen en Edinburgh. Na zijn promotie te Amsterdam was hij universitair docent. Momenteel is hij verbonden aan de Open Universiteit en de UB Leiden.

Peter Delpeut: In het zwart van de spiegel

Rond 1800 was verreweg het populairste gadget in Engeland een zwart spiegeltje ter grote van een poederdoos. Wandelaars gingen op stap om er landschappen mee te bekijken. Je draaide je met je rug naar het uitzicht en bekeek in de spiegel het plaatje. In het opbollende zwart van de spiegel zag je het landschap. Een zoektocht naar dit optische speelgoed bracht Delpeut in Rome en Engeland, in prentenkabinetten, Engelse parken en in het Franse Lotharingen.

Peter Delpeut is filmmaker en schrijver en hij maakte films in vele genres. Ook schreef hij romans en essays. Zijn thema’s zijn met name herinnering en vergeten.

Caro Verbeek: In Search of Lost Scents - De reconstructie van vervliegend erfgoed

Wat gebeurt er wanneer we het verleden waarnemen via de neus? Oorlogen zijn onder de meest geurige gebeurtenissen op aarde. Soldaten klaagden in hun dagboeken vaak over de nooit aflatende stank. Tijdens deze lezing kan het publiek de reconstructie ruiken van 'De Slag bij Waterloo' en zal erachter komen waarom Napoleon standaard een parfumfles in zijn laars had.

Caro Verbeek is geur- en kunsthistoricus en curator en verbonden aan de Vrije Universiteit waar ze werkt aan haar proefschrift..

César Lust : Bataille de Turnhout pour piano

Reconstructie van een werk voor piano van de titel vergeten César Lust, dat meer dan honderd jaar in het stadsarchief van Turnhout verborgen lag. Hier worden de elementen en gebeurtenissen van de Slag van Turnhout geëvoceerd in muziek: ‘Tambours dans le lointain, canons, roulement des tambours battant l’alarme, cris et plaintes des mourants, victoire (…)’ met citaten van de Mars van Turnhout van Robson en de Oostenrijkse nationale hymne.

  • piano: Adriaan Jacobs

Mud mud mud

Synopsis en try-out van de voorstelling ‘Mud mud mud’. Uitgangspunt is de liedcyclus ‘Vignettes: Letters from George to Evelyn’ van A.L. Smith, waarin de beklijvende brieven uit de Tweede Wereldoorlog van luitenant George W. Honts aan zijn vrouw op muziek zijn gezet.

  • Franz Schubert, Der Wanderer
  • Ralph Vaughan Williams, The Infinite Shining Heavens
  • Sopraan: Britt Truyts; Beeld en piano: Koen Broucke

17u30: koffie en broodjes

Aansluitend bezoek aan en finissage van de tentoonstelling

  •  Waar: Tuinzaal, de Warande, Turnhout
  • Wanneer: zaterdag 27 januari 2019 van 13u30 - 17u30
  • Aansluitend finissage van de tentoonstelling 18u - 21u Taxandriamuseum, Begijnenstraat 28

Deelnemers krijgen van het Taxandriamuseum het publieksboek (tevens catalogus) cadeau.

Toegang symposium en museum gratis. Reservatie verplicht via de website van de Warande of per e-mail aan het museum: taxandriamuseum@turnhout.be of via 014 43 63 35 (Taxandriamuseum van dinsdag tot zaterdag van 14 tot 17 uur)

Een samenwerking van Koen Broucke, het Taxandriamuseum en De Warande